W związku z nowym obowiązkiem zgłaszania przewozów do systemu SENT, inspektorzy kontrolują przewoźników spoza UE wykonujących przewozy drogowe przez terytorium RP. W przypadku kontrolowanego tureckiego przedsiębiorcy inspektorzy stwierdzili niezgodne ze stanem faktycznym zgłoszenie do rejestru danych i informacji. Zadeklarowane przez tureckiego przedsiębiorcę dane nie zgadzały się z danymi zawartymi w dokumencie CMR. Nieprawidłowości związane były z nadawcą ładunku, jego pochodzeniem oraz potencjalnym odbiorcą. Stwierdzono również naruszenia czasu pracy kierowcy i przekroczoną pojemność zbiorników paliwa. Kierowcy nakazano wykonanie prawidłowego odpoczynku tygodniowego oraz aktualizację danych zawartych w zgłoszeniu do RMPD.
Serbski przewoźnik zgłosił niewłaściwy numer lokalizatora GPS, uniemożliwiając weryfikację trasy. Dodatkowo ujawniono, że tachograf nie został poddany wymaganemu sprawdzeniu okresowemu.
Kwota kar za stwierdzone nieprawidłowości tureckiego przewoźnika i jego kierowcy wynosi ponad 15 tysięcy złotych. Serbski przedsiębiorca i jego szofer zapłacili łącznie 13 tysięcy złotych.
W związku z ciążącym od 1 listopada 2024r. obowiązkiem przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA, na terenie całej Polski rozpoczęły się kontrole prawidłowości zgłoszeń przewozów drogowych RMPD do systemu SENT. Kontrola serbskiego i tureckiego przewoźnika w piątkowy poranek (15 listopada) załogi z częstochowskiego oddziału śląskiego ITD wykazała poważne błędy w zgłoszeniach międzynarodowych przewozów drogowych a także szereg innych naruszeń
W wyniku weryfikacji danych zawartych w przedmiotowym zgłoszeniu tureckiego przewoźnika, stwierdzono niezgodne z okazanym do kontroli dokumentem przewozowym CMR dane dotyczące nadawcy, odbiorcy oraz państwa załadunku. Kontrola danych pobranych z karty kierowcy oraz z tachografu cyfrowego ujawniły naruszenia z czasu pracy kierowcy w tym skrócone odpoczynki tygodniowe oraz przekroczenie jazdy dziennej. Kierowca nie spełnił również obowiązku wprowadzania na swoją kartę kierowcy wszystkich wymaganych wpisów. Ponadto jednostka transportowa jaką wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy do Polski wyposażony był w zbiorniki paliwowe o łącznej pojemności przekraczającej dopuszczalną ilość 1500 litrów o 435 litrów zgodnie z obowiązującą umową ADR. Na tureckiego przewoźnika pobrano łącznie 14000 zł kaucji na poczet kary za stwierdzone naruszenia. Na kierowcę nałożono 5 mandatów karnych na łączną kwotę 1150zł. Kierowcy nakazano wykonanie prawidłowego odpoczynku tygodniowego oraz nakazano aktualizację danych zawartych w zgłoszeniu do RMPD.
W trakcie kontroli serbskiego przewoźnika inspektorzy stwierdzili brak możliwości odtworzenia danych geolokalizacyjnych. Jak się okazało, serbski przewoźnik zgłosił do systemu RMPD niepoprawny numer lokalizatora GPS, co uniemożliwiło odczytanie przez inspektorów faktycznego przebiegu trasy. Zgłoszony lokalizator znajdował się w zupełnie innym pojeździe należącym do serbskiego przedsiębiorcy. Kontrola kierowcy nie wykazała żadnych naruszeń z czasu pracy jednak ustalono, iż w kontrolowanym pojeździe zamontowany jest tachograf cyfrowy z błędnie ustawionym czasem. Stwierdzono niepoddane tachografu wymaganemu sprawdzeniu okresowemu lub badaniu kontrolnemu lub kalibracji. Serbski przewoźnik zobowiązany został do opłacenia kaucji na poczet kary za stwierdzone naruszenia w kwocie 11000 zł oraz zgłoszenia poprawnego numeru urządzenia lokalizacyjnego GPS do systemu SENT. Kierowcę ukarano mandatem karnym w kwocie 2000 zł.
Pierwsze kontrolowane przypadki podkreślają wagę prawidłowego i starannego wprowadzania informacji w zgłoszeniach do Rejestru Międzynarodowych Przewozów Drogowych (RMPD).