Paliwo opałowe w baku

Kontrolowany pojazd miał już swoje lata. To między innymi skłoniło inspektorów do przyjrzenia się zawartości baku. Nie jest bowiem tajemnicą, że właśnie w przypadku pojazdów starszego typu częściej zdarza się korzystanie z oleju opałowego zamiast oleju napędowego. Tym razem podejrzenia okazały się trafne – próbka kontrolna zabarwiła się na różowo. Sprawę przekazano funkcjonariuszom Służby Celno-Skarbowej.

Osobowy pojazd inspekcji transportu drogowego, z takim tez czarnym napisem na białej przedniej masce, stoi z włączonymi niebieskimi światłami na dachu obok pojazdu członowego. Ten, widoczny z prawego boku, składa sie z czerwonego ciągnika, oraz naczepy nie posiadającej burt. Naczepa jest wyładowana drewnianymi paletami, w spiętrzonych licznych stosach, spiętych od góry pasami. mocującymi. Przy baku paliwa pojazdu, tuz za kabiną, stoi funkcjonariusz w żółtej kamizelce.

Kontrolowany pojazd członowy w trakcie pobierania próbki paliwa z baku

Inspektorzy z częstochowskiego oddziału śląskiej ITD kontrolowali w dniu wczorajszym (18 stycznia) pojazdy wykonujące przewozy drogowe, przejeżdżające autostradą A1 w okolicy miejscowości Woźniki. Pojazdy do czynności kontrolnych kierowano na parking MOP Woźniki. Po godzinie 7 rano zatrzymano pojazd członowy złożony z ciągnika siodłowego i naczepy, należący do polskiego przewoźnika, którym wykonywano krajowy transport drogowy rzeczy.

inspektor w żółtej kamizelce i zielonym polarze i spodniach trzyma w dłoniach w niebieskich lateksowych rękawiczkach, dużą strzykawkę i długi wężyk gumowy. koniec wężyka jest umieszczony poprzez otwór wlewu w baku. Bak jest duży, z pojazdu ciężarowego .

Pobieranie próbki paliwa z baku

obok auta służbowego służby celno-skarbowej stoi funkcjonariusz. jest ubrany w służbowy strój, żółtą kamizelkę odblaskową, oraz przy prawym udzie z boku ma służbową broń w kaburze. Przed jego nogami stoi małe metalowe wiaderko. W wyciągniętych przed siebie rękach trzyma szklaną butelkę z pompką i czarnym wężykiem. W butelce ok jednej trzeciej pojemności zajmuje czerwonawy płyn.

Funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej z pobrana próbką paliwa

Nie jest tajemnicą, że starsze typy silników pojazdów ciężarowych są mniej „wrażliwe” na nieodpowiednie paliwo, toteż użycie paliwa innego niż olej napędowy niesie mniejsze ryzyko ewentualnej awarii. Olej opałowy ma też walory „ekonomiczne”, co stanowi główny argument w pokusie do zasilenia nim pojazdów mechanicznych, zwłaszcza takich o dużym spalaniu. Dlatego inspektorzy pobrali próbkę paliwa znajdującego się w baku. Ta od razu zabarwiła się na czerwonawy kolor. Oznaczało to, że najprawdopodobniej mają do czynienia z paliwem służącym do celów grzewczych. Do dalszych czynności w tej materii umocowani w przepisach są funkcjonariusze  Administracji Celno-Skarbowej, dlatego z Katowic przybył na miejsce kontroli pojazd celników, wyposażony w  sprzęt służący do badania m.in. właśnie tego rodzaju próbek. To prawdziwe laboratorium na kołach. Funkcjonariusze przejęli kompleksowe prowadzenie sprawy. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny kontrolowanego pojazdu z uwagi na zły stan ogumienia.

Data publikacji: 19.01.2024