Rekontrola przewozów pracowniczych nie napawa optymizmem

Tym razem dwa autobusy z sześciu skontrolowanych nie miały usterek powodujących konieczność zatrzymania dowodu rejestracyjnego. To o jeden więcej niż przed tygodniem, gdy śląscy inspektorzy wzięli pod lupę przewozy pracownicze w Siewierzu. Niestety dzisiejsze cztery przypadki to nadal te same pojazdy, którym w ubiegły poniedziałek zatrzymano dokumenty uprawniające do ruchu. Mimo naprawy i pozytywnych wyników badań na stacji diagnostycznej – autobusy znów nie spełniały wszystkich wymogów technicznych.

Pierwsza z dzisiejszych kontroli rozpoczęła się już kwadrans po godzinie 5 rano. Wcześniej inspektorzy z Katowic i z częstochowskiego oddziału śląskiej ITD przygotowali do pracy mobilną linię diagnostyczną, która jest niezastąpionym urządzeniem umożliwiającym przeprowadzenie takich samych badań najważniejszych układów w pojazdach jak na stacjonarnej SKP. Do kontroli zatrzymano sześć autobusów – i jak się okazało – były to te same autobusy dowożące pracowników do jednego z siewierskich zakładów pracy, co przed nieco ponad tygodniem. Wówczas dowody rejestracyjne straciło pięć pojazdów. Fakt, że pojazdy te wiozły dziś pracowników do pracy oznaczał, że wszystkie zostały naprawione i odzyskały dokumenty uprawniające do ruchu – po pozytywnym wyniku badań w OSKP. Niestety weryfikacja stanu technicznego tych autobusów znowu wykazała w tych pojazdach usterki, które kwalifikują pojazdy do zatrzymania dowodów rejestracyjnych. Dotyczyło to tym razem „tylko” czterech z sześciu pojazdów, ale zastanawiające jest to, że po dokonanych naprawach pojazdy te tak szybko znów się psują. Jaskrawym przykładem był pojazd, u którego w ubiegłym tygodniu stwierdzono różnicę 89% w sile hamowania kół na jednej osi. W dniu dzisiejszym było to 63%, co nadal stanowi usterkę kwalifikowaną jako niebezpieczna. Co ciekawe przybyły na miejsce mobilny serwis przewoźnika zdołał naprawić i wyregulować hamulce tego pojazdu tak, że różnica tych sił mieściła się w normie, Pojazd następnie przeszedł pozytywnie badanie na stacji diagnostycznej w Siewierzu.

Pozostałe stwierdzone usterki to np.: wycieki płynu wspomagania, obluzowany amortyzator, niedopuszczalny stan szyby, zbyt mała siła hamowania na co najmniej jednym kole, wycieki płynów eksploatacyjnych, nadmierna korozja ramy.

Data publikacji: 27.05.2020