Międzynarodowe kontrole ADR na drogach Śląska

41 skontrolowanych pojazdów i 15 ujawnionych naruszeń w przewozach towarów niebezpiecznych (ADR) – to efekt dwudniowej akcji na śląskich autostradach A1 i A4. Ciężarówki kontrolowali inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego z Katowic, Rzeszowa i Lublina z kolegami po fachu z 8 państw europejskich w ramach spotkania ekspertów ACE ADR Crossborder Enforcement, pod auspicjami międzynarodowej organizacji Euro Contrôle Route.

Międzynarodowe kontrole na śląskiej A1 i A4 prowadzili polscy inspektorzy ITD z kolegami po fachu z Belgii, Czech, Hiszpanii, Holandii, Luksemburga, Niemiec, Szwajcarii oraz Węgier. Eksperci specjalizujący się w kontrolach ciężarówek przewożących towary niebezpieczne sprawdzali m.in. czy ładunek przewożony jest prawidłowo, pojazdy są sprawne techniczne i wyposażone w niezbędny sprzęt przeciwpożarowy oraz ochronny, a kierowcy posiadają wymagane uprawnienia i dokumenty przewozowe.

Wzmożone kontrole ciężarówek przewożących towary niebezpieczne w cysternach i na naczepach w tzw. sztukach przesyłek odbywały się na śląskich odcinkach autostrad A1 i A4 od wtorku do środy (25-26 czerwca). W trakcie dwudniowych działań skontrolowano 41 pojazdów, z czego 29 należących do krajowych przewoźników i 12 do zagranicznych firm transportowych. Podczas akcji ujawniono 15 naruszeń transportowych (9 u krajowych i 6 u zagranicznych przewoźników).

Najpoważniejsze nieprawidłowości dotyczyły głównie niezabezpieczenia przewożonego ładunku przed możliwością zmiany miejsca położenia podczas jazdy. Niektórzy kierowcy ciężarówek oznaczonych pomarańczowymi tablicami dosłownie igrali z losem, przewożąc opakowania z różnymi niebezpiecznymi substancjami bez jakiegokolwiek zabezpieczenia. Tymczasem na naczepach znajdowały się pasy mocujące i inne elementy służące do zabezpieczenia przewożonego ładunku. Szoferzy najczęściej tłumaczyli to pośpiechem lub krótkim dystansem drogi do pokonania. W niektórych przypadkach okazało się, że ciężarówki przewożące towary niebezpieczne nie zostały wyposażone w wymaganą ilość gaśnic lub nie miały one aktualnej legalizacji. Nie wszyscy kierowcy posiadali również instrukcje pisemne, które są wymagane przy przewozie ADR.

Oprócz tego 3 spośród 41 skontrolowanych pojazdów przewożących towary niebezpieczne były niesprawne technicznie, co skutkowało zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych. W jednej naczepie-cysternie przewożącej gaz stwierdzono ubytki powietrza w układzie pneumatycznym (hamulcowym). Z kolei jeden z zespołów pojazdów przewożący towary niebezpieczne w tzw. sztukach przesyłki nie miał ważnych okresowych badań technicznych.  

Kierowców ukarano mandatami, a wobec niektórych firm transportowych i załadowców wszczęto postępowania administracyjne w sprawie nałożenia kar pieniężnych.

Zagraniczni eksperci specjalizujący się w kontrolach przewozu ADR przyjechali do Katowic już w poniedziałek. Powitali ich Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Łukasz Bryła i Śląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Anna Sokołowska-Olesik. Oboje podkreślili, jak istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska są kontrole ciężarówek przewożących towary niebezpieczne. Tego typu spotkania i współpraca przedstawicieli służb transportu drogowego z różnych krajów mają na celu wymianę wiedzy, a także doświadczeń pomiędzy inspektorami pracującymi na co dzień przy drogach.   

Euro Contrôle Route to międzynarodowa organizacja, która zrzesza służby kontrolne transportu drogowego państw europejskich, współpracujących w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego, zapewnienia uczciwej konkurencji i ujednolicenia przepisów transportowych w całej Europie. Polska reprezentowana przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego przejmie 1 lipca 2019 roku roczną prezydencję w ECR.