6 ton ładunku w „dostawczaku”? Coś tu nie gra…

To, że towar mieści się w ładowni pojazdu, nie wystaje z tyłu, na boki i nie wypada podczas jazdy, nie oznacza jeszcze, że wszystko jest w porządku. Tym razem chęć przewiezienia jednym kursem dużej ilości artykułów spożywczych pojazdem, którego parametry nie pozwalały „poszaleć”, skończyła się mandatem dla kierowcy, przeładunkiem ich sporego nadmiaru, oraz niespodziewanie – zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego! Wynik pomiaru masy rzeczywistej 3,5-tonowego „dostawczaka” dał oszałamiający wynik ponad 8 ton! Jednak według inspektorów nie było to spowodowane jedynie dużym ciężarem przewożonych rzeczy, lecz znacznie większą masą własną pojazdu, niż wpisana w dowodzie rejestracyjnym.

Śląscy inspektorzy w dniu 21.08.2018 r. prowadzili swoje działania przy drodze krajowej nr 1 w Tychach, na punkcie kontroli wyposażonym w miejsce przystosowane do pomiaru nacisków osi i masy rzeczywistej pojazdów. Zatrzymany został do kontroli pojazd dostawczy marki IVECO, którego dopuszczalna masa wraz z ładunkiem nie powinna przekraczać 3500 kg. Wskazania wag zaskoczyły inspektorów, gdyż wynik ponad 8 ton oznaczał grubo ponad dwukrotne przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej. Jaki może to mieć wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Zgodnie z przepisami – za umieszczenie w pojeździe ładunku w sposób powodujący przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu – odpowiada kierowca, toteż został on ukarany mandatem w kwocie 500 zł. Pojazd w takim stanie nie mógł jednak zostać dopuszczony do dalszego, bezpiecznego poruszania się po drodze. Inspektorzy nakazali zatem, aby nadmiar ładunku rozładować, zanim pojazd wyruszy w dalszą drogę. Duża skala przekroczenia d.m.c. pojazdu w porównaniu z ilością przewożonych w ładowni artykułów spożywczych, dała tym razem inspektorom podstawy również do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu, z powodu uzasadnionego podejrzenia nieprawidłowego wpisu. Wątpliwość budziła bowiem wskazana w dowodzie rejestracyjnym masa własna pojazdu. Wielkość 2115 kg musiałaby oznaczać, że sam ładunek waży około 6 ton, na co jednak zdaniem kontrolujących zdecydowanie nie wyglądało. Teraz właściciel pojazdu będzie musiał poddać pojazd weryfikacji masy własnej na odpowiedniej wadze, a wynik pomiaru potwierdzi diagnosta, oraz odpowiedni Wydział Komunikacji, urealniając wpisaną w dowodzie rejestracyjnym wielkość masy własnej pojazdu i dopuszczalnej ładowności.